Databestanden die je op werkt gebruikt, die zijn niet van jou. Maar betekent dat ook dat je die bestanden en gegevens niet naar je privé adres mag mailen? Dat hangt vooral van de interne bedrijfsregels en de intentie van de werknemer, schrijft Sander Schouten van AMS Advocaten.

In een recente procedure werd een werknemer voor de rechter gesleept door zijn werkgever omdat hij een lijst met vertrouwelijke gegevens van zijn werkcomputer naar zijn privé e-mailadres had gemaild. Toevallig niet lang voordat hij wegging bij deze werkgever. Onrechtmatige daad, zegt de werkgever.

De Werkgever in deze zaak houdt zich bezig met arbeidsbemiddeling. De werknemer die van een onrechtmatige daad werd beschuldigd, was in dienst als recruiter. Onderwerp van geschil was een databestand met gegevens van kandidaten. Deze lijst werd door een apart bedrijf opgesteld en uitgegeven. Werkgever heeft daarom een beperkt gebruiksrecht op dit databestand.

Per september 2014 is de bewuste werknemer in dienst getreden bij een andere onderneming. Werkgever ontdekte dat werknemer enkele maanden eerder het databestand aan zichzelf had gemaild. De werkgever startte een procedure. Werknemer voerde aan dat hij het bestand enkel had doorgestuurd in de uitoefening van zijn normale werkzaamheden voor werkgever, namelijk om thuis te kunnen werken.

Rechter: bestand niet buiten werkuitvoering gebruikt

De rechter concludeerde dat weliswaar vaststaat dat de lijst buiten het bedrijfsnetwerk van werkgever is gebracht, maar dat daarmee niet is aangetoond dat het bestand daadwerkelijk is gebruikt voor zaken die niets te maken hadden met uitvoeren van werkzaamheden voor de werkgever.

Werkgever heeft dit ook niet gesteld. Hij heeft enkel de vrees geuit dat de lijst door derden zal worden gebruikt of dat dit stiekem al gebeurt. Dat werknemer de lijst naar zijn privé e-mailadres heeft verzonden met het oogmerk zich deze wederrechtelijk toe te eigenen (diefstal) is evenmin gebleken

Doorsturen data naar privé mail verboden?

Interessant is de slotoverweging van de rechter. De rechter overweegt dat door de voortschrijdende digitalisering van de samenleving en de opkomst van nieuwe (sociale) media, de maatschappelijke opvatting over het professionele gebruik van het elektronische berichtenverkeer inderdaad aan verandering onderhevig is. Maar er is nu nog geen sprake van een algemene regel -zoals werkgever betoogde- dat het een werknemer niet zou zijn toegestaan om aan zijn werkgever toebehorende bestanden naar zijn privé e-mailadres te verzenden.

Rechter: taak werkgever regels te stellen aan mailverkeer

Het is volgens de rechter namelijk primair aan de werkgever om in het kader van de dienstbetrekking regels te stellen. Die regels zullen mede afhankelijk zijn van de door de werkgever geboden mogelijkheden om thuis te werken, de functie van de werknemer, de aard van zijn werkzaamheden, de vertrouwelijkheid van de digitale bestanden waarover hij in het kader van zijn dienstbetrekking de beschikking heeft en het risico op openbaarmaking.

Sander Schouten is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht bij AMS Advocaten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl